9.1 out of 10 rating
  • Zalen
  • Nieuws
  • Auto collectie
  • Contact
Plan uw event
  • Zalen
  • Nieuws
  • Auto collectie
  • Contact

Wat is Lean?

Lean is een business strategie en manier van werken waarbij alles en iedereen in een onderneming zich in alle processen richt op het creëren van waarde voor de klant.

Doormiddel van het centraal zetten van de klant creëer je een maximaal toegevoegde waarde voor de klant tegen minimale inspanning. Doormiddel van de klant centraal te zetten verbetert de kwaliteit, worden doorlooptijden verkort en verminderen de kosten.

Het gebruik van Lean heeft een positief effect op de klanttevredenheid, medewerkersbetrokkenheid en de winst.

 

Lean implementeren in 5 stappen

Om een Lean bedrijf te kunnen realiseren zullen er 5 stappen moeten worden doorlopen: Value, Value stream, Flow, Pull en Perfection.

Ondanks dat Lean goed toepasbaar is door de gestandaardiseerde aanpak, vergt lean een mentaliteitsverandering die niet van de ene op de andere dag te maken is. Lean staat voor continu verbeteren en geen genoegen nemen met de status quo.

In de praktijk blijkt dat het omschakelen van een push naar een pull mentaliteit, het creëren van Flow specifieke vaardigheden en kennis worden vereist. Voor de juiste flow moet de hele productieketen in balans zijn. Vaak zijn doorlooptijden traditioneel vrij lang, dat maakt het lastig om op de klantvraag te kunnen reageren. Het verkorten van doorlooptijden maakt bedrijven flexibeler, maar kan ook een probleem met leveranciers opleveren.

Lex van den Elzen, ambassadeur Toyota Nederland geeft inspiratie sessies over Lean en andere relevante onderwerpen. In de inspiratiesessies van Lex worden zijn gasten geënthousiasmeerd en uitgedaagd om naar eigen organisaties te kijken. In de sessie wordt een eigen organisatie vergeleken met die van Toyota met als doel om uzelf uit te dagen om zaken op te pakken die voor u belangrijk zijn. Na de sessie is het aan u en uw organisatie om de volgende stappen uit te voeren.

Wilt u ook een van onze inspiratie sessies volgen? Neem dan nu contact met ons op.

  • Cookies
  • Contact